Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Een volledig handboek didactiek voor godsdienst/levensbeschouwing in het basisonderwijs. Geschreven voor leraren basisonderwijs in opleiding, maar ook heel goed bruikbaar in de basisschool zelf. Het boek biedt een heldere visie op godsdienst/levensbeschouwing en geeft daarnaast ook een grote hoeveelheid praktische tips en werkvormen voor de praktijk van elke dag.Een prachtig handboek voor leraren en studenten die bij willen blijven in de ontwikkeling op hetterrein van levensbeschouwing.De theorie over levensbeschouwelijke ontwikkeling uit dit boek vindt u onder meer terug in de methoden Hemel & Aarde en KLEUR. (Bron: uitgever)
478.6 --- levensbeschouwing --- didactiek --- godsdienst --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Godsdienst --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Godsdienstige opvoeding --- Basisonderwijs --- Geloofsopvoeding --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- 456.8 --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs
Choose an application
Zowel scholen, leerkrachten als ouders streven naar een warm en sterk schoolklimaat. Ze willen van de school een plek maken waar het kind zich goed kan voelen, waar het zichzelf kan zijn en vertrouwen kan hebben in zichzelf, zijn klasgenoten en de begeleiders. Pesterijen horen niet thuis in zo’n schoolklimaat: ze verzieken de klassfeer waardoor kinderen zich niet veilig kunnen voelen op school en hun zelfvertrouwen kunnen verliezen.Het lessenpakket ‘Onze klas, ons team’ is een totaalaanpak met concrete materialen voor leerkrachten om een positieve groepsvorming te stimuleren. Op basis van ervaringen en kennis die de kinderen opdoen in de klas, verwerven ze gaandeweg inzichten, vaardigheden en een juiste attitude ten aanzien van zichzelf en de klasgroep.Per leerjaar bestaat het pakket uit 9 thema’s die doelgericht uitgewerkt zijn op maat van die specifieke doelgroep. Op basis van deze thema’s wordt het hele schooljaar door gewerkt aan:• samenwerken, respect tonen voor elkaar, afspraken maken, vertrouwen in de groep;• gevoelens;• groepsdynamiek;• leren omgaan met verschillen;• effectief communiceren;• herkennen van pesten;• signaleren en bespreekbaar maken van pesten;• verwerven van inzicht in de rol van de groep bij het in stand houden van pesten en andere groepsproblemen;• oplossen van conflicten en pestsituaties (als groep en individueel).
#PBIB:+108.31 --- 454.9 --- pesten --- sociale vaardigheden --- Sociale vaardigheden --- Pesten --- Klasklimaat --- leefsleutels --- sociale vaardigheden (ler) --- pesten (ler) --- schoolklimaat --- Conflicten --- groepscohesie --- 455.1 --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- 478.9 --- didactiek --- conflicten --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- 478.8 --- #BSCH: vak: didactiek --- Didactics of social education --- Primary education
Choose an application
Mag je smakken als je bij de koning eet? Kunnen dromen echt worden? Dit zijn thema's die aan bod komen in zes korte verhalen en vijf gedichten. Ze zijn te gebruiken om voor te lezen en over te filosoferen. Met interactieve vragen en kleine kleurenillustraties. Vanaf ca. 4 t/m 10 jaar.
Poetry --- journalistiek proza (genre) --- filosoferen met kinderen --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- kleuteronderwijs vierjarigen (doelgroep) --- poëzie --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- filosoferen --- gedichten --- Filosoferen met kinderen --- 478.9 --- Gedichten --- Overige vormingsgebieden --- toegepaste filosofie --- Poëzie --- Verhalen --- Verhaal --- Duits --- België --- China --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek
Choose an application
Tiki Troost is een project voor rouwverwerking bij jonge kinderen waarbij ieder kind wordt uitgenodigd om mee te stappen in de verschillende aspecten van het proces. Het is een open en flexibel te gebruiken project, waarbij de kinderen of de situatie zelf de intensiteit van de beleving bepalen. De nadruk ligt vooral op het beschermende en troostende aspect bij verdriet en rouwverwerking. Het beeld van de paraplu helpt ons om goed voor onszelf te zorgen en op weg te gaan naar de verschillende kleuren. Zo groeit het beeld gaandeweg naar een regenboogkleurige paraplu.
478.9 --- Rouwen --- Verlies --- Rouwproces --- rouwverwerking --- rouwen --- rouwproces --- rouwbegeleiding --- 418.7 --- Overige vormingsgebieden --- Psychologie van leven en dood --- Schoolbooks - Didactic material --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Godsdienst --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- 5-jarigen --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Lager onderwijs --- 5-jarige --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
Levensvragen leiden een rusteloos bestaan in de mind set van vele tijdgenoten. De pluraliteit van antwoorden die in een post-seculiere samenleving voorhanden zijn, maakt het er voor vele kinderen, jongeren en jongvolwassenen niet makkelijker op. Zij hebben recht op solide en eerlijke inzichten, aansluitend bij hun eigen levensbeschouwelijke zoektocht. In Inclusieve godsdienstpedagogiek vat de auteur levensbeschouwelijke vorming op school (het vak 'godsdienst' in Vlaanderen en 'godsdienst/levensbeschouwing' in Nederland) inclusief op: elke leerling heeft recht op dit vak, opgevat als 'ontmoetingsleren'. Het betoog ontwikkelt zich in zeven stappen: de context van de school, de narratieve en communicatieve dimensie van levensbeschouwelijke vorming, het belang van learning communities, theologiseren met kinderen en jongeren, bijbeldidactiek en de persoon van de leraar tussen professionaliteit en spiritualiteit. De auteur heeft in de loop der jaren veel ervaring opgedaan in onderwijs (aan de universitaire lerarenopleidingen van Leuven, Tilburg en Dortmund), onderzoek en internationale netwerking. De verbinding van theorie en praxis, die hem in zijn werk met studenten zo dierbaar is, staat ook hier centraal. Het boek is geschreven voor studenten in de lerarenopleiding, maar eveneens voor al wie interesse heeft in godsdienst en levensbeschouwing. (Bron: KU Leuven)
Didactics of religion --- Religion --- Study and teaching --- Philosophy --- 478.6 --- pedagogie --- didactiek --- godsdienst --- levensbeschouwing --- inclusief onderwijs --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Levensbeschouwing --- Theologie --- Bijbel --- 244.5 --- Godsdienstonderricht --- godsdienstpedagogiek --- 268.22 --- 456.8 --- C6 --- religieuze vorming --- pedagogiek --- 268.22 Geloofsopvoeding op school--(algemeen) --- Geloofsopvoeding op school--(algemeen) --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Godsdienstpedagogie --- Godsdienst --- Onderwijs --- Geloofsopvoeding --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Pastoraal --- Godsdienstonderwijs
Choose an application
In het eerste deel van het boekje staan omschrijvingen van bibliodrama en van de werkwijze. Er wordt ook stilgestaan bij de begeleiding en de aanpak. In het tweede deel worden werkvormen van bibliodrama volgens een vast schema toegelicht aan de hand van concrete Bijbelverhalen.
Didactics of religion --- Bible --- Didactics of primary education --- Bible stories --- godsdienst --- lager onderwijs --- bibliodrama --- C1 --- Bijbel --- kinderen --- Bibliodrama --- Bijbelverhalen --- 210 --- Bijbelse verhalen --- Bijbelverhalen : bibliodrama --- Bibliodrama : kinderen --- 236.4 --- 456.8 --- didactiek --- verhalen --- 268.711 --- 268.711 Bijbel en catechese--(themata) --- Bijbel en catechese--(themata) --- Kerken en religie --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs --- PXL-Education 2017 --- basisonderwijs --- didactiek: godsdienst, levensbeschouwing --- Godsdienst --- Basisonderwijs --- Bijbelse figuren --- Lager onderwijs --- Bijbelverhaal --- Bijbelse figuur --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
Met Wereldvliegers maken kinderen op een speelse manier kennis met de verschillende levensbeschouwingen. De materialen kunnen op diverse manieren gebruikt worden:- Als kennismaking is het een memory- en kwartetspel.- Het centrale bordspel is een spel waarbij de kinderen in een stad op bezoek gaan bij families met verschillende levensbeschouwingen. Onderweg verzamelen ze getuigenissen.- Tot slot zijn er speelse activiteiten en tips voorhanden om het materiaal te gebruiken over een langere tijd, bv. tijdens een projectweek in de klas.De bedoeling is om kinderen inzicht te geven in de gelijkenissen en verschillen die er zijn en hen ook wegwijs te maken in de multiculturele samenleving, waarmee we vandaag de dag steeds meer en meer in contact komen.Bron: https://www.averbode.be/Pub/Site_Root/BE/samen-ontdekken,-leren,-groeien/Meta/Zoek?article=78332
Catechese ; basisonderwijs --- multiculturaliteit --- Levensbeschouwing --- 478.6 --- 478.1 --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Godsdienst. --- didactiek lager onderwijs ; levensbeschouwing --- Godsdienst --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Multiculturele samenleving --- Diversiteit --- Mondiale vorming --- Wereldgodsdiensten --- Didactics of religion --- multiculturele samenleving --- wereldgodsdiensten --- levensbeschouwing --- Wereldgodsdienst --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Inclusie --- Maatwerk --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- 476.8 --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- 456.8 --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs
Choose an application
Met het proefjesboek maken kinderen vanaf 8 jaar kennis met natuurkunde, scheikunde en biologie. Je kunt alle 65 proefjes uit dit boek zelf doen met heel gewone huis-tuin-en-keukenspullen. Bij ieder proefje staan vragen die je eerst laten nadenken: Wat denk je dat er zal gebeuren? En waarom? Daarna volgt de uitleg. Eenvoudig en beknopt voor 8-12 jaar en dan uitgebreider voor 12 jaar en ouder.
Didactics of sciences --- wetenschappelijke proeven --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- biologie --- chemie --- wetenschappen --- fysica --- Proeven (wetenschappen) --- natuurkunde --- wereldoriëntatie --- 476.6 --- Proefjes --- 478.9 --- basisonderwijs --- didactiek --- natuurkundige proeven --- STEM --- techniek --- 532.5 Natuurkundige proeven voor de jeugd --- Proeven (wetenschappen) Experimenten (Natuurkundige proeven) --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- science, technology, engineering, maths --- Schoolbooks - Didactic material --- Proeven (wetenschappen). --- PXL-Education 2018 --- wetenschap --- #BSCH: vak: technologie --- #BSCH: vak: WO - technologie --- Proef (wetenschap)
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|